Het kost energie om door iedereen aardig gevonden te worden. En: het lukt niet! Wát je ook doet, niet iedereen kan jou altijd aardig vinden. Het is daarom het gemakkelijkst om maar gewoon te doen zoals je bent. Vinden ze je aardig: mooi meegenomen. Zo niet: pech. Maar dat lijkt wat erg gemakkelijk. De meeste mensen denken er niet zo over.

Dan maar aanpassen? En je gedragen zodanig dat je denkt dat anderen dat prettig vinden? Je wordt daarmee erg afhankelijk van de anderen, en uiteindelijk verliesje jezelf.

Iedereen wil graag ergens bij horen, iedereen wil tot op zekere hoogte aardig gevonden worden. Maar als je altijd bezig bent met wat anderen van je denken, confrontaties uit de weg gaat, om maar vriendelijk te zijn, niet voor jezelf op te komen omdat je bang bent dat anderen je egoïstisch vinden, dan ga je jezelf haten.

Daarom is het eerste wat je moet leren bij assertiviteit: van jezelf houden en tevreden zijn met jezelf, zoals je bent. Dat betekent niet continu op je hoede zijn (of je anderen misschien pijn doet) maar ook je eigen wensen serieus nemen, je eigen gevoelens en gedachten mogen uiten. Niet om anderen pijn te doen, maar om jezelf niet tekort te doen.

Bij assertiviteitstrainingen zie je vaak dat mensen veel bezig zijn met anderen. Wat zou de ander kunnen denken en vinden? De ander groet me niet, heb ik iets verkeerds gezegd of gedaan? Hij kijkt boosirriteer ik hem? Maar je hoeft niet alles op jezelf te betrekken! De ander kan ook reageren op iets of iemand anders.

Natuurlijk kan kritiek onterecht worden gegeven, maar je vergeet dat je soms blinde vlekken hebt. Dus ook als je denkt onterecht kritiek te krijgen, is het belangrijk om eens na te gaan of het wel helemáál onterecht is!! Vaak zit er toch een kern van waarheid in. Kritiek leert je iets over jezelf, het houdt je een spiegel voor!

Daarom is het belangrijk om kritiek niet meteen weg te wuiven, maar te onderzoeken of men misschien toch de vinger op de zere plek heeft gelegd. Probeer dan vragen te stellen bij kritiek:

–   Wat bedoel je precies?
–   Wanneer doe ik dat?
–   Kun je een voorbeeld geven?

En niet in de verdediging schieten. Maar bv. zeggen: “ik zal er eens over nadenken”. “Ik ben blij dat je zo eerlijk bent” of desnoods “ik schrik ervan, maar het is goed dat ik het weet”.

Deze reacties lijken op zichzelf eenvoudig, maar om in de praktijk zo rustig te blijven is nog heel iets anders. Een assertiviteitstraining kan helpen.

Op de profielpagina vind je meer informatie over deze professional.