Voor veel mensen is kiezen één van de moeilijkste dingen in het leven. Voor mij is dat niet anders. Ik vind zoveel leuk en belangrijk, dat als ik niet oppas, mijn gedachten – en acties – alle kanten op gaan. Geen succesformule.

Dus adviseer ik mijzelf hetzelfde als wat ik mijn cliënten adviseer en wat anderen mij ook hebben geadviseerd: breng meer focus aan. Maar hoe doe je dat?

Focus aanbrengen gaat eigenlijk om keuzes maken. Dat kan op verschillende niveaus. Je kunt meer focus aanbrengen in je dagschema, zodat je datgene wat je je voorneemt, gestructureerd aanpakt en afrondt. Een soort time management dus: wat is belangrijk en wat is dat niet, wat is urgent en wat kan wachten, welk pad volg je wel en wat laat je liggen?

Maar om dat te kunnen doen, is het handig om al een focus te hebben aangebracht in waar je naartoe wilt. Voor welke richting kies je? Dezelfde soort werkzaamheden of iets heel anders? Deze branche of doelgroep of een andere? Deze dienst of product of een andere? Gericht mikken in plaats van hagel schieten, daar gaat het om.

Stel, je bent op zoek naar ander werk en je hebt heel wat in huis. Dus zet je in je LinkedIn profiel dat je op zoek bent naar een functie van secretaresse, administratief medewerkster, salarisadministratie, PR-medewerkster of stagebegeleidster. Het lijkt wel of je nu je kansen vergroot omdat je jezelf zo breed neerzet, maar hoe effectief is dit nu echt? Dat valt behoorlijk tegen. Ten eerste is het nogal tijdrovend om de vacatures voor al deze functies in de gaten te houden, en ten tweede stuur je een nogal onduidelijke boodschap de wereld in. Jij kiest niet, dus hoe kan de ander voor jou kiezen?

Hetzelfde geldt voor ondernemers. Hoe breder je je aanbod neerzet en hoe breder je doelgroep is, hoe minder herkenbaar je bent voor potentiële klanten en hoe lager je kansen dus zijn om klanten naar je toe te trekken.

Kiezen dus.

Ja maar, hoor ik – ook mijzelf – nu denken, ik vind zoveel leuk en als ik mijzelf te specifiek in de markt ga zetten, zijn er toch juist minder kansen? Hoe specifieker ik het werk beschrijf dat ik zoek, hoe moeilijker het toch is om dat te vinden? Nee dus.

Je wordt eerder herkend als expert of de beste voor de job wanneer je je op een selecte doelgroep en werkveld richt. Juist door duidelijk te kiezen voor een specifiek aanbod, word je een grote vis in een kleine vijver, in plaats van een kleine vis in een grote, dichtbevolkte vijver.

Keuzes maken is minder beladen dan je zou denken. Als je kiest voor het één, laat je het ander inderdaad wel liggen, maar keuzes mogen worden bijgesteld en je zit er dus niet de rest van je leven aan vast. Bovendien, als je moet kiezen, ben je al een eind op weg, anders valt er helemaal niets te kiezen. Dat betekent dat het bereiken van je doel in zicht is.

Ga deze uitdaging met mij aan en kies voor keuzes maken. Hoe pak jij dit aan, waar loop jij tegenaan en waar heb jij behoefte aan?

Kun je hulp gebruiken bij focus aanbrengen en keuzes maken? Neem dan contact op met de auteur van deze blog via de profielpagina.