Weg van ongemak
De meeste mensen willen zo snel mogelijk weg van onprettige gevoelens.
Weg van het ongemak en de pijn. Door de band genomen worden er drie manieren ingezet, om van ongemak weg te komen, namelijk: vechten, vluchten/vermijden en verlammen.
Op korte termijn kan dit een gevoel van verlichting en opluchting geven. Op langere termijn werken deze manieren als een boemerang. De nare gevoelens komen dubbel zo hard terug.

In stand houden
Je kunt het vergelijken met het steeds meer spullen in een al te volle kast stoppen. Beetje duwen en proppen gaat best een tijd goed. Tot het punt komt, dat alles er in een keer uit komt zetten.
Mensen zijn over het algemeen hardleers. Zolang je nog met je gedrag wegkomt en er iets aan ontleend, hou je het in stand. Je verstand beschikt over een ellenlange en zeer creatieve smoezenlijst om dat wat krom is recht te praten.

Frustrerend
Pas als je het echt spuugzat bent, ben je bereid om je gedrag onder de loep nemen. Op die manier, kun je dus jaren bezig zijn, met hetzelfde rondje te lopen. Voor de mensen die voor hun gevoel heel hard hun best doen om van bepaald gedrag af te komen is dit heel frustrerend. Zij werken zich dag in, dag uit een slag in de rondte en toch werkt het niet. Gevoelens van machteloosheid en hulpeloosheid maken zich meester van hen. Ze kunnen het wel uitschreeuwen; “Wat helpt mij dan wel om uit deze vicieuze cirkel te komen?” Ze gaan van hulpverlener naar hulpverlener en ook deze bieden hen niet De Oplossing…..

Pas op de plaats
Deze strijd is mij niet vreemd. Ik heb ook heel wat jaren besteedt aan het willen onderdrukken van mijn ervaringen en de daarmee gepaard gaande gedachten en gevoelens.
Schriften vol geschreven, boeken geabsorbeerd als een spons en desondanks lukte het mij niet om me ‘lichter’ te voelen. Noodgedwongen moest ik een pas op de plaats maken en dat bleek voor mij het keerpunt. Ik kon letterlijk niet meer weglopen van mijn gevoelens.

Staken van de strijd
Ik voelde mezelf enorm hulpeloos en laat dat nu net nodig geweest zijn om mij een ander pad te laten inslaan. Nog duidelijker dan daarvoor besefte ik, dat het vechten me dus niet had geholpen.
Heel lang stond ik met mijn verstand aan een touw te trekken en elke keer kwam ik als verliezer uit de bus. Ik was moe van het strijden en ik heb het touw los gelaten. Alle gedachten en gevoelens, die tot mij kwamen, ben ik in de ogen gaan kijken. Pijn van dat wat er allemaal gebeurt was kwam tot me. Ik heb het toegelaten; mezelf niet verzet en ervaren, dat dit is wat het is. En ik bleef gewoon bestaan

Actief uitnodigen
Door mijn gedachten en gevoelens actief uit te nodigen en toe te laten, zonder voorwaarden, ervoer ik dat de pijn van sommige ervaringen bleef, maar dat de belasting niet meer zwaar voelde. De leerervaringen heb je en deze blijven bij je. Door nieuwe leerervaringen op te doen worden deze vermengd met de oude en kun je situaties uit het verleden en heden anders tegemoet treden. Je bent in staat om vanuit een breder perspectief te ervaren in plaats van puur vanuit je verstand.

Losstaande entiteit
Je verstand is zolang je leeft bij je, dus er vanaf willen heeft geen enkele zin. Door je verstand te zien als een losstaande entiteit komen de gedachten an sich niet meer zo binnen. Je hebt gedachten en je Bent ze Niet. Je verstand is niet je vriend en ook niet je vijand. Je verstand is er.
Controle over je gedachten heb je niet. Je hebt wel invloed op je gedrag!

Op de profielpagina vind je meer informatie over deze professional.

4 Reacties

  1. Pingback: type beat

Comments are closed.