Wanneer je nadenkt over de dingen die je nog wilt bereiken in je leven. Kan de vraag naar boven komen: “hoe vertaal je dit naar je volgende baan?” Algemener zou je kunnen stellen: hoe vertaal je dit naar je leven, werk en loopbaan?

Drijfveren
De laatste weken heb ik een aantal inspirerende boeken gelezen, gesprekken gevoerd, video’s bekeken en bijeenkomsten bijgewoond. Hieruit kwam steeds eenzelfde boodschap naar voren: als je succes wilt hebben, zorg dan dat je weet wat je drijft. Wat motiveert je nou echt in het leven? Waarvoor spring jij met zin in de dag uit je bed? In termen van de Big Five for Life: Wat is je reden van bestaan? Ofwel, begin met: WAAROM? Simon Sinek verwoordt dit prachtig in deze video.Zingeving
Vorige week heb ik een indrukwekkende ‘demonstratie’ gekregen van de manier waarop je innerlijke motivatie je leven en loopbaan kan beïnvloeden. Tijdens de begrafenis van mijn – veel te jong gestorven – schoonzusje spraken haar broer, haar voormalige leidinggevende en de wethouder uit de periode toen zij raadslid was. Drie verschillende rollen, drie overeenkomende verhalen. Mijn strijdbare schoonzus vond haar reden van bestaan in het op de agenda plaatsen van rechtvaardigheid: milieu, mensenrechten en projecten gericht op het verhogen van de kwaliteit van leven. Doordat zij helder voor ogen had waarom bepaalde zaken belangrijk voor haar waren, kwam zij haast vanzelf op de juiste plaatsen en banen terecht en heeft zij de nodige successen kunnen boeken.

WAAROM
In je zoektocht naar een zingevende invulling van je leven, werk en loopbaan, is je eerste stap dus het onderzoeken van jouw ‘big why’. Zelfs de grootste, winstgevendste bedrijven hebben een reden van bestaan die los staat van het pure winst maken. Inmiddels is algemeen bekend dat Google bijvoorbeeld informatie toegankelijk wil maken voor iedereen. Bijna ieder bedrijf is gestart vanuit de ‘drive’ om iets aan de wereld toe te voegen of te verbeteren, van de multinationals tot de eenpitters. Weet je wat jou drijft, dan kun je daar vervolgens het juiste bedrijf bij zoeken, je werkveld hierop instellen of als zelfstandig professional je slag slaan.

Energie
Voel je je in een bepaalde baan niet op je plek? Dan kan het zijn dat jouw innerlijke drive of motivatie niet overeenkomt met de bestaansreden van het bedrijf. Lukt het niet om alle neuzen dezelfde kant op te krijgen binnen je team? Kijk dan eens of de individuele doelstellingen overeenkomen met wat de afdeling of het bedrijf nastreeft. Ben je op zoek naar een andere baan, zoek dan van tevoren goed uit of jouw persoonlijke missie overeenkomt met die van het bedrijf dat je op het oog hebt.

Een paar manieren om te onderzoeken wat jouw missie, reden van bestaan, innerlijke motivatie of doelstelling is en hoe dit te vertalen binnen je (zoektocht naar) werk:
  • Denk na over 5 dingen die je wilt bereiken in je leven of die belangrijk voor je zijn en benoem die zo concreet mogelijk. Toets vervolgens of deze terugkomen in het werk dat je doet of zoekt. Stel bijvoorbeeld dat jij blij wordt van het creëren van mooie dingen om je heen. Werk je nu in een bedrijf dat lelijke dingen fabriceert, dan zit je daar misschien niet op je plek. Maar ben je administratief medewerker bij de afdeling groenvoorziening van de gemeente, dan draag je samen met de buitendienst bij aan het opfleuren van de stad. Kun je geen enkele relatie vinden met je huidige of laatste werk, kijk dan nog even naar de drie punten uit stap drie van de zoektocht naar meer flow in je werk.
  • Maak een lijst van 10 of meer successen die je hebt bereikt in het verleden en zoek naar de overlap: grote kans dat jouw Big Why ten grondslag lag aan het merendeel van deze successen. Dit is dus een element dat niet mag ontbreken in je werk. Bij al mijn successen komt bijvoorbeeld op de een of andere manier terug dat ik kennis verzamel, verwerk en op zo’n manier bij elkaar breng dat anderen hier verder mee kunnen. Dit vertaal ik in werk door het schrijven van blogs en boeken, het coachen & trainen van mensen en het leggen van verbindingen met en tussen mensen.
  • Laat je inspireren door boeken, blogs, gesprekken, seminars, etc.

Op de profielpagina vind je meer informatie over deze professional.