Leuke auto of rode mini… Ofwel hoe specifiek verwoord jij wat je zoekt?

Afgelopen maandag was ik bij een workshop voor ondernemers en studenten met ondernemersplannen. Degene die het plenaire deel voor zijn rekening nam, begon met de volgende vraag: “Wat willen jullie van mij?” Het bleef stil. Pijnlijk stil. Hij probeerde het nog eens: “Wat is je probleem?”

Afgelopen maandag was ik bij een workshop voor ondernemers en studenten met ondernemersplannen. Degene die het plenaire deel voor zijn rekening nam, begon met de volgende vraag: “Wat willen jullie van mij?” Het bleef stil. Pijnlijk stil. Hij probeerde het nog eens: “Wat is je probleem?”

Zijn boodschap was dat je moet weten wat je wilt. 
Als je niet weet wat je wilt, dan gebeurt er niks. Als je niet weet waar je naar op zoek bent, krijg je van google, bing of een andere browser ook niks terug.

Hetzelfde geldt als je op zoek bent naar ander werk, een nieuwe medewerker of een verbeterde werkwijze. De eerste stap is voor jezelf helder en concreet kunnen verwoorden wat je wilt of wat je ‘probleem’ is. Aan welke eisen moet de baan, medewerker of werkwijze voldoen? Wat heb je zelf te bieden? Wie of wat past bij jouw werkstijl, visie en kwaliteiten? Focussen dus.

Ik kan niet vaak genoeg benadrukken hoe belangrijk het is om gebruik te maken van je netwerk als je op zoek bent naar ander werk of een nieuw teamlid. Maar als je niet in een paar seconden duidelijk kunt maken wat je wilt of zoekt, dan wordt het knap lastig je doel te bereiken. En dan wordt het voor anderen dus ook haast onmogelijk om je daarbij effectief te helpen. Je krijgt terug wat je de wereld in stuurt, dus vage verhalen genereren vage antwoorden. Zodra je heel concreet kunt vertellen wat je wilt of wat je probleem is, kan de ander hier iets mee. Hoe concreter hoe beter.

Het lijkt makkelijker dan het is om in een paar zinnen te vertellen wat je wilt. Een paar weken geleden heb ik vier mensen uit verschillende delen van het land aan de koffietafel gehad om aan hun elevator pitch te werken. Hoewel zij – de een meer, de ander minder – wel wisten waar zij naar op zoek zijn, viel het nog niet mee om dit kort en krachtig onder woorden te brengen. Twee uur later en met dank aan de wederzijdse feedback, was het veel duidelijker wat zij willen en wat zij daarvoor in huis hebben.

Ik zeg het wel eens zo: als ik je vertel dat ik op zoek ben naar een leuke nieuwe auto, dan is de kans niet groot dat je straks, op weg naar huis, precies zo’n auto ziet rondrijden. Maar als ik je vertel dat ik een knalrode mini wil, dan valt opeens iedere rode mini je op. Hetzelfde geldt overigens voor een minder markante kleur of merk. Sinds ik weet dat iemand uit mijn netwerk een Ford Ka te koop heeft staan, zie ik ze bij bosjes rijden.

In eerder blogs heb ik al tips gegeven over hoe je tot keuzes kunt komen. Maar waar het mij nu vooral om gaat, is: wat wil je eigenlijk? Hoe concreet kun jij verwoorden wat je wilt of waar je naar op zoek bent? Hoe vaak krijg jij terug van andere mensen: “Oh, maar dan weet ik wel wat/iemand voor je?”

Als je niet goed weet wat je nou eigenlijk wilt, kun je het volgende doen:Afgelopen maandag was ik bij een workshop voor ondernemers en studenten met ondernemersplannen. Degene die het plenaire deel voor zijn rekening nam, begon met de volgende vraag: “Wat willen jullie van mij?” Het bleef stil. Pijnlijk stil. Hij probeerde het nog eens: “Wat is je probleem?”

Zijn boodschap was dat je moet weten wat je wilt. 
Als je niet weet wat je wilt, dan gebeurt er niks. Als je niet weet waar je naar op zoek bent, krijg je van google, bing of een andere browser ook niks terug.

Hetzelfde geldt als je op zoek bent naar ander werk, een nieuwe medewerker of een verbeterde werkwijze. De eerste stap is voor jezelf helder en concreet kunnen verwoorden wat je wilt of wat je ‘probleem’ is. Aan welke eisen moet de baan, medewerker of werkwijze voldoen? Wat heb je zelf te bieden? Wie of wat past bij jouw werkstijl, visie en kwaliteiten? Focussen dus.

Ik kan niet vaak genoeg benadrukken hoe belangrijk het is om gebruik te maken van je netwerk als je op zoek bent naar ander werk of een nieuw teamlid. Maar als je niet in een paar seconden duidelijk kunt maken wat je wilt of zoekt, dan wordt het knap lastig je doel te bereiken. En dan wordt het voor anderen dus ook haast onmogelijk om je daarbij effectief te helpen. Je krijgt terug wat je de wereld in stuurt, dus vage verhalen genereren vage antwoorden. Zodra je heel concreet kunt vertellen wat je wilt of wat je probleem is, kan de ander hier iets mee. Hoe concreter hoe beter.

Het lijkt makkelijker dan het is om in een paar zinnen te vertellen wat je wilt. Een paar weken geleden heb ik vier mensen uit verschillende delen van het land aan de koffietafel gehad om aan hun elevator pitch te werken. Hoewel zij – de een meer, de ander minder – wel wisten waar zij naar op zoek zijn, viel het nog niet mee om dit kort en krachtig onder woorden te brengen. Twee uur later en met dank aan de wederzijdse feedback, was het veel duidelijker wat zij willen en wat zij daarvoor in huis hebben.

Ik zeg het wel eens zo: als ik je vertel dat ik op zoek ben naar een leuke nieuwe auto, dan is de kans niet groot dat je straks, op weg naar huis, precies zo’n auto ziet rondrijden. Maar als ik je vertel dat ik een knalrode mini wil, dan valt opeens iedere rode mini je op. Hetzelfde geldt overigens voor een minder markante kleur of merk. Sinds ik weet dat iemand uit mijn netwerk een Ford Ka te koop heeft staan, zie ik ze bij bosjes rijden.

In eerder blogs heb ik al tips gegeven over hoe je tot keuzes kunt komen. Maar waar het mij nu vooral om gaat, is: wat wil je eigenlijk? Hoe concreet kun jij verwoorden wat je wilt of waar je naar op zoek bent? Hoe vaak krijg jij terug van andere mensen: “Oh, maar dan weet ik wel wat/iemand voor je?”

Als je niet goed weet wat je nou eigenlijk wilt, kun je het volgende doen:
  • Observeer jezelf een paar weken en kijk op welke momenten je helemaal in je flow zit, ofwel: je bent bezig met dingen die je leuk vindt, goed kunt en waarbij de tijd haast vanzelf voorbij gaat.
  • Denk na over de dingen die je nog wilt bereiken in je leven, zowel privé als in je werk. Wat wil je doen, bereiken, leren, perfectioneren, ondernemen, etc.?
  • Bedenk wat je zou willen dat anderen over jou en je leven zouden zeggen, als jij er niet meer bent. Ofwel in termen van Stephen Covey: “Begin met het einde voor ogen”
  • Durf van gebaande paden af te wijken. Wat je vroeger belangrijk vond, hoeft dat nu niet meer te zijn en wat alle anderen doen of willen, hoef jij niet na te volgen.
Op de profielpagina vind je meer informatie over deze professional.