Bij een van de LinkedIn discussies die ik volg, kwam een week of twee geleden het bellen naar aanleiding van een vacature ter sprake. Veel mensen doen dat niet, terwijl de meesten inzien dat dit wel verstandig is.

 

Het is immers een manier om jezelf onder de aandacht te brengen en om informatie te krijgen die niet in de vacaturetekst staat. Doordat je initiatief toont en persoonlijk contact hebt gehad met degene die de selectie maakt, is de kans groter dat je wordt uitgenodigd voor een gesprek. Je hebt letterlijk en figuurlijk verbinding gelegd.

Wat is het toch dat we het zo moeilijk vinden om de telefoon op te pakken? Zelf vind ik acquisitietelefoontjes ook vreselijk moeilijk, en ik weet dat collega-ondernemers hier ook moeite mee hebben.

Waar de weerstand ook vandaan komt, je zult er doorheen moeten. Of je nu een baan in loondienst zoekt of opdrachten als zelfstandig professional (om de term ZZP’er of ondernemer even te vermijden): je zult naar buiten moeten treden om jezelf in de etalage te zetten.

Ook als je netwerken als strategie hebt gekozen, zul je de telefoon moeten oppakken om te bereiken dat de ander bereid is om een afspraak met jou te maken. Veel ‘moeten’, ja, maar met als doel om te ‘ontmoeten’.

Een manier om het voor jezelf gemakkelijker te maken om de telefoon te pakken, is door een telefoonscript te maken waarmee je je voorbereidt op het gesprek. Je bedenkt alvast een pakkende beginzin waarmee je de interesse van de ander wekt, je bereid voor wat je over jezelf wilt vertellen, je bedenkt een aantal goede vragen waar je echt graag een antwoord op wilt hebben (en die je niet bijv. op de website kunt vinden!) en je maakt een slotzin waarmee je het gesprek goed afsluit en de ander bedankt voor zijn of haar tijd.

Een paar tips op een rijtje om de weerstand tegen het bellen op te heffen:

1.Bereid je mentaal goed voor. Zorg dat je er lekker bij zit en dat je je zelfverzekerd voelt.

2.Ga ervan uit dat de ander best bereid is om jou een paar minuten van zijn of haar tijd te geven, en zo niet, dat de ander je dat wel laat weten.

3.Bereid je inhoudelijk goed voor. Zorg dat je dat goed hebt doorgenomen wat er op de website en LinkedIn te vinden is,  zodat je niet naar de bekende weg vraagt. Maak zo nodig een telefoonscript dat je kunt volgen.

4.Bereid je persoonlijke presentatie goed voor. Hier kun je de elevator pitch voor gebruiken. Laat jezelf ‘zien’ tijdens het gesprek.

5.Begin het gesprek met verbinding te leggen met de persoon aan de andere kant van de lijn, zodat deze geïnteresseerd is en bereid is om met jou te praten.

6.Pas de LSD-methode toe: luisteren, samenvatten en doorvragen. Haak in op wat de ander heeft gezegd door hierop door te gaan, evt. met voorbeelden uit jouw eigen ervaringen die hierop aansluiten.

7.Zorg ervoor dat het gesprek waardevol is voor beide partijen.

Maak er geen interview van, maar een dialoog.

Op de profielpagina vind je meer informatie over deze professional.